Πρόγραμμα Ανάπτυξης Λέσβου(3ο και 4ο μέρος)


Γ. Πολιτιστική Δημιουργία (Γνώση, Τουρισμός, Παιδική Δημιουργία)

Γ1. Τουριστική Δράση-Αγροτουρισμός

Το τουριστικό μας προϊόν δεν είναι προσδιορισμένο σήμερα, και είναι αποτέλεσμα άναρχης ατομικής παρέμβασης των επιχειρηματιών. Στόχος μας η ενοποίηση της τουριστικά παραγόμενης αντίληψης. Σήμερα ο τουρίστας συμμετέχει σε μια παρωδία τουριστικού τύπου που ουσιαστικά του προσφέρει ένα κρεββάτι, και μια θάλασσα έστω και σε προνομιακό χώρο της Λέσβου ως φυσικού κάλους(πχ Μόλυβος) για 1-2 μήνες το καλοκαίρι.

Όπως ήδη έχουμε εξηγήσει το προϊόν αυτό δύσκολα μπορεί να είναι σοβαρά ανταγωνιστικό. Αφού τα ξενοδοχεία μας στερούνται των αναγκαίων υποδομών(είναι μικρά ή λίγων αστέρων), του εξειδικευμένου προσωπικού, αλλά και γιατί η επιβίωση τους βασίζετε στους εξωτερικούς Tour Operators που διακινούν μαζικό τουρισμό, που προσφάτως προτιμούν να κατευθύνουν τους πελάτες τους σε άλλους προορισμούς με καλύτερες αποδόσεις.

Το συνολικό τουριστικό πλαίσιο θα πρέπει να καλύπτει και εξυπηρετεί τις ακόλουθες ανάγκες του επισκέπτη.

  • Ψυχαγωγία
  • Εκπαίδευση
  • Διαφυγή
  • Αισθητική αντίληψη

Επομένως είναι αναγκαία τα ακόλουθα:

α. Η δημιουργία Κεντρικού Συστήματος Κρατήσεων(real-time) και μεικτών προϊόντων ψυχαγωγίας. Το κόστος για αυτές τις ενέργειες είναι πολύ χαμηλό. Το συγκριτικό μας πλεονέκτημα έναντι άλλων περιοχών είναι η ποικιλία πολιτιστικού ενδιαφέροντος που είναι ακόμα ζωντανή, αλλά δεν απολαμβάνει ο τουρίστας γιατί κατευθύνετε σε τύπους All-Inclusive διαμονής και σε πισίνες 3χ3. Υπολογίζουμε ότι με την σωστή επιλογή κατευθύνσεων πολιτιστικών διαδρομών, δρώμενων, δράσεων και αγροτουριστικών μονάδων βιωματικής υπεραξίας η Λέσβος θα μπορεί να προσελκύσει μεγάλο αριθμό τουριστών αλλά κυρίως να διευρύνει την «κινητικότητα» και τις τουριστικές επενδύσεις μεγάλης κλίμακας(ξενοδοχεία 5* , Θαλάσσια και Θεματικά πάρκα) και έτσι θα έχει έσοδα 365 μέρες το χρόνο.

β. Η δημιουργία ειδικού σήματος Ποιότητας - Τοπικότητας του τουρισμού, με κίνητρα για τους επιχειρηματίες και στόχο να τονώσει την τοπική επιχειρηματικότητα παραγωγής και εμπορίας ντόπιων προϊόντων, συμβάλλοντας στην βιώσιμη και αειφόρο ανάπτυξη έτσι θα μειωθεί και το ισοζύγιο εισαγομένων-τοπικών προϊόντων, και θα αποτελέσει αρχή της εμπορικής εξωστρέφειας η οποία μπορεί να αναπαραχθεί με διάφορες στρατηγικές(πχ Φραντσάϊζιγκ) και σε άλλες περιοχές της Ελλάδος ή και του εξωτερικού(βλέπε Μαστίχα-Shop).

γ. Κάρτα Επισκέπτη. Οι συμμετέχοντες στο ολοκληρωμένο αυτό σύστημα τοπικής ποιότητας(αλυσίδες εφοδιασμού-παραγωγοί-εστιατόρια-ξενοδοχεία) θα απολαμβάνουν πέραν των ειδικών κινήτρων και συγκεκριμένα οφέλη μάρκετινγκ για την επιχείρηση τους, που εύκολα μεταφράζετε σε σημαντικά άμεσα έσοδα. Ενώ οι επισκέπτες θα αποκτούν γνώση και ειδικές παροχές για σειρά δράσεων του συνολικά προσφερόμενου Πολιτιστικό-Τουριστικού προϊόντος.

δ. Δημιουργία συνοριακού σταθμού εισόδου στην χώρα στον Μόλυβο και στην Πέτρα(εκτός της Μυτιλήνης και του Πλωμαρίου)

ε. Αδειοδότηση λειτουργίας Θαλάσσιων Ταξί με πρόσβαση σε όλα τα λιμανάκια της Λέσβου. Το συγκεκριμένο μέσο θα ενσωματωθεί και αυτό στην κάρτα του επισκέπτη.


Γ2. Δημοτικό Πανεπιστήμιο Τουρισμού – Πολιτισμού

Αναγκαία προϋπόθεση στην δημιουργία πολιτιστικού προϊόντος είναι η ύπαρξη εξειδικευμένου προσωπικού που θα μπορεί να επικοινωνήσει την τουριστική και πολιτιστική αξία του νησιού μας. Όπως αναλύσαμε στην εισηγητική έκθεση του προγράμματος, οι υπάρχουσες μονάδες τουριστικού(ξενοδοχεία, πράκτορες, εστιατόρια ) και πολιτιστικού ενδιαφέροντος(μουσεία, αρχαιολογικοί χώροι, περιπατητικοί δρόμοι) δεν χρησιμοποιούν ντόπιους πτυχιούχους και γνώστες γιατί απλά δεν υπάρχουν. Γενικά η Ελλάδα δεν έχει Δημόσιο Πανεπιστήμιο Τουρισμού, παρά μόνο τμήματα που προέκυψαν μάλλον τυχαία από την ανάγκη δημιουργίας πανεπιστημιακών εδρών και όχι για την αντιμετώπιση των πραγματικών αναγκών του Ελληνικού Τουρισμού.

Η λειτουργία του Δημοτικού πανεπιστημίου θα γίνει σε συνεργασία με ήδη υπάρχον Πανεπιστήμιο(Ελληνικό) αλλά και με Διεθνή(κυρίως Ελβετικών και Αγγλικών Πανεπιστημίων), υπό την εποπτεία του Δήμου. Ο χώρος εγκατάστασης θα είναι ένα ξενοδοχείο που θα θελήσει να συμμετάσχει αντισταθμιστικά επωφελούμενο με μάνατζμεντ και εξειδικευμένο προσωπικό για την θερινή περίοδο. Στους Λέσβιους φοιτητές που ήδη απασχολούνται σε τέτοιες οικογενειακές τουριστικού ενδιαφέροντος επιχειρήσεις θα δοθεί υποτροφία 2 ετών. Ενώ θα ισχύσουν δίδακτρα τα οποία θα μπορούν να ισοσκελιστούν με την πρακτική εξάσκηση από τις διάφορες επιχειρήσεις που θα θελήσουν να συμμετάσχουν στα προγράμματα μαθητείας του Δημοτικού πανεπιστημίου αλλά και χορηγίες.

Το προσωπικό μπορεί να αναζητηθεί και σε εθελοντικές ενέργειες τουλάχιστον το πρώτο διάστημα.(βλέπε Πανεπιστήμιο Λιθουανίας) Στόχος του εν λόγω εγχειρήματος πάντως είναι η δημιουργία ενός Πανεπιστημίου Διεθνούς εμβέλειας και όχι άλλο ένα ΙΕΚ, αμφιβόλου ποιότητας. Βασικοί τομείς σπουδών θα είναι τα Ξενοδοχειακό & Τουριστικό Μάνατζμεντ και Μάρκετινγκ, Η Τουριστική Πρακτόρευση και Ξενάγηση, Επισιτιστικά Επαγγέλματα και Υπεύθυνοι Εκδηλώσεων, Πολιτιστικές Σπουδές, Μουσειολογία, Πολιτιστική Τεχνολογία, Λαογραφία, Παραδοσιακοί Χοροί, Παραδοσιακές(αγγειοπλαστική, ξυλογλυπτική) και Λαϊκές Τέχνες(πχ καραγκιόζης κλπ). Οι συγκεκριμένες θεματολογίες θα πραγματοποιούνται εκεί που υπάρχει γνωστικό υπόβαθρο δηλαδή Μανταμάδο, Αγιάσο και Πλωμάρι. Στόχος είναι σε 5 χρόνια να υπάρχουν 200-300 φοιτητές από όλον τον κόσμο και κυρίως από το νησί μας, οι οποίοι θα στελεχώσουν και θα εμπλουτίσουν το τουριστικό και πολιτιστικό προϊόν του τόπου μας.

Γ3. Βοτανικός Κήπος – Υδροβιότοποι

Ο σπόρος για τον γεωργό δεν είναι απλώς πηγή της μελλοντικής σοδειάς και της τροφής, είναι η αποθήκη του πολιτισμού και της ιστορίας. Παρομοίως ισχύει για την βιοποικιλότητα της πανίδας(τις φυλές και ήδη ζώων και ψαριών). Η Λέσβος εξάλλου έχει τον μεγαλύτερο αριθμό Υδροβιότοπων στο Αιγαίο. Συνυπολογίζοντας φυσικούς και τεχνητούς υγροβιότοπους, η Λέσβος έχει τους περισσότερους (68)

α. Βοτανικός Κήπος

Η Αγιάσος( Όλυμπος) ίσως είναι η πλουσιότερη σε βιοποικιλία περιοχή όσων αφορά την χλωρίδα και μάλλον η πιο ενδεδειγμένη για τέτοιες δράσεις.(βλέπε Πετρούπολη)
  • Δημιουργία τράπεζας σπόρων σε συνεργασία με κοινότητες αντίστοιχης τεχνογνωσίας(Πελίτι, Αρχιπέλαγος, Σπόρος)
  • Δημιουργία χώρων αναψυχής και διαμονής
  • Δημιουργία χώρων έρευνας - εργαστηρίων σε συνεργασία με Πανεπιστήμια
  • Ετήσια έκθεση Λουλουδιών και Σπόρων
  • Προγράμματα Βιωματικής Μάθησης(Περιβαλλοντολογική εκπαίδευση και βιολογική γεωργία)

β. Υδροβιότοποι

Η Καλλονή ήδη έχει δημιουργήσει ένα τέτοιο απόθεμα, χωρίς βέβαια να υπάρχουν Δράσεις που προσθέτουν υπεραξία στον Δήμο(βλέπε Πρέσπες)
  • Δημιουργία Οργανωμένου Παρατηρητηρίου Πτηνών, και παράλιων οργανισμών(φυτικών και ζωικών)
  • Δημιουργία Θαλάσσιου Πάρκου – Προστασίας των ντόπιων ειδών
  • Δημιουργία χώρων έρευνας - εργαστηρίων σε συνεργασία με Πανεπιστήμια
  • Δημιουργία Κυλικείου-Ανταλλακτηρίου & Οικολογικού εργαστηρίου

γ. Καταδυτικά Πάρκα

Σε περιοχές που εντάσσονται στο Leader Αλιείας, όπως Σίγρι, Καλλονή, Παράκοιλα, Πέτρα, Μήθυμνα, Σκαμιά, Κλειού, Πολυχνίτος και Γέρα, θα μπορούν με ενέργειες ιδιωτών να λειτουργούν καταδυτικά πάρκα.
Γ4 Παιδικά Χωριά – Παιδική Δημιουργία & Μάθηση

Τ α παιδιά σήμερα ζουν σε κλειστούς χώρους, είναι προσκολλημένα στην τηλεόραση και φορτωμένα με ένα σωρό δραστηριότητες και φροντιστήρια και έχουν χάσει την επαφή τους με την φύση, τον πολιτιστικό τους περίγυρο, και την κληρονομιά του τόπου τους. Επίσης στα περισσότερα τουριστικά θέρετρα της Ελλάδος και του εξωτερικού ελάχιστοι ανοικτοί χώροι υπάρχουν για την έκφραση και ψυχαγωγία των παιδιών αλλά και την δυνατότητα “ανταμώματος” με άλλους πολιτισμούς και νοοτροπίες. Εμείς θέλουμε να αντιστραφεί αυτή η κατάσταση και προτείνουμε την λειτουργία:

α. Παιδικών Χωριών. Τα παιδικά χωριά θα λειτουργήσουν σε μικρά κυρίως ορεινά χωριά με φθίνουσα δημογραφική σύνθεση, αλλά έντονα αγροτικά και κτηνοτροφικά χαρακτηριστικά, μεγάλη πλατεία, με πρόσβαση στον αγρό, μικρή κυκλοφοριακή πυκνότητα, και σχετικά κοντά σε τουριστικές περιοχές.(πχ, Υψηλομέτωπο, Χίδηρα). Πιλοτικά θα δημιουργηθεί ένα τέτοιο παιδικό χωριό στο οποίο θα αναπτυχθούν συμβατικές θεματικές δραστηριότητες όπως: έντεχνη δημιουργία, Λαογραφία, Αφήγηση, μυθολογία, θέατρο σκιών, κουκλοθέατρο, λαϊκά παιχνίδια, αγροτική παραγωγή και εξοικείωση, καλλιτεχνία κα. Στους χώρους αυτούς θα υπάρχει η δυνατότητα διανυκτέρευσης των παιδιών με μορφή φιλοξενίας αλλά και σε ειδικά διαμορφωμένους κοιτώνες ή υπαίθρια κατασκήνωση. Ενώ θα απασχολούνται διάφοροι παιδαγωγοί, καλλιτέχνες, ψυχολόγοι, γυμναστές και φυσικά ιατρική μέριμνα. Το παιδικό χωριό θα λειτουργεί κυρίως τα καλοκαίρια, τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες όλο το έτος.

β. Παιδικών Παραλιών. Σε συγκεκριμένες παραλίες με αβαθή νερά(πχ Αρχαία Άντισσα, Σκάλα Καλλονής, Νυφίδα κα) και σχετικά μικρής συγκέντρωσης επισκεπτών θα λειτουργήσουν ανοικτοί χώροι εκμάθησης κολύμβησης και θαλάσσιων δραστηριοτήτων σε συνεργασία με αθλητικούς συλλόγους .

γ. Χώρων Παιδικής Δημιουργίας. Προτείνεται η λειτουργία 13 τέτοιων χώρων σε καθέναν από τους καταργούμενους Δήμους. με αντίστοιχη λογική κατασκευής και μάνατζμεντ όπως τα Δημοτικά Ιατρεία. Σε αυτούς τους χώρους τα παιδιά θα μπορούν να αναπτύσσουν την δημιουργικότητα τους επιλέγοντας ανάμεσα σε ψυχαγωγικές, αθλητικές και εκπαιδευτικές δράσεις. Σε αυτούς τους χώρους θα μπορεί να έχουν πρόσβαση οι γονείς για να ψυχαγωγούνται μαζί με τα παιδιά τους.
Οι διάφοροι επαγγελματίες-επιχειρηματίες (Νηπιαγωγοί-Παιδικοί Σταθμοί, Γυμναστές, Φροντιστήρια, Αθλητικοί Σύλλογοι, Καλλιτεχνικά Εργαστήρια, χώροι Φύλαξης) θα μπορούν να νοικιάζουν χώρο και να παρέχουν υπηρεσίες τις οποίες ο Δημότης θα απολαμβάνει σχεδόν δωρεάν. Το κόστος συμμετοχής θα καλύπτετε μερικώς από τον Δήμο(ως αντιστάθμισμα στα έσοδα ενοικίασης και λειτουργίας κυλικείων αλλά και συμβάσεων με τράπεζες και επαγγελματικές οργανώσεις).

δ. Τέλος θα συσταθεί Επιτροπή Παιδείας του Δήμου με συντονιστικές αρμοδιότητες και σημαίνοντα ρόλο στον σχεδιασμό της Δημοτικής Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Ως ειδικότερους στόχους θέτουμε την βελτίωση των κτιριακών εγκαταστάσεων όλων των σχολικών συγκροτημάτων σε όλο το νησί. Την επέκταση του θεσμού του ολοήμερου Νηπιαγωγείου σε όλα τα Νηπιαγωγεία του Νησιού. Την οικονομική και υλικοτεχνική στήριξη. Να γίνεται σωστή και ασφαλής μεταφορά των μαθητών με οποιοδήποτε πρόσφορο μέσο (λεωφορείο, ταξί), χωρίς τα γνωστά προβλήματα του παρελθόντος. Τοποθέτηση φυλάκων - επιστατών και σχολικών τροχονόμων (Δημοτικά - Νηπιαγωγεία) για την ασφάλεια παιδιών και κτηρίων σε όλο το νησί. Αξιοποίηση όλων των Εθνικών και Ευρωπαϊκών προγραμμάτων που αφορούν ενημέρωση και εφαρμογή καινοτομιών στη διδασκαλία και στη μάθηση.


Γ5 Πολιτιστικές Διαδρομές, Μουσεία

Στον σύγχρονο πολυπολιτισμικό κόσμο η συγκριτική θέση κάθε χώρας δεν καθορίζεται μόνο από κριτήρια όπως Οικονομικά Μεγέθη, Στρατιωτική Ισχύς, Φυσικοί Πόροι. Εξαρτάται και από ορισμένα ήπια χαρακτηριστικά, που αποδίδουν τελικά συγκριτική ισχύ όπως:
  • Δημοκρατικοί θεσμοί,
  • Συμμετοχή σε διακρατικές ενώσεις (πχ ΕΕ) και διεθνή fora,
  • Πολιτιστικό αποτύπωμα.

Επομένως είναι αναγκαία η Αξιοποίηση της Πολιτιστικής Κληρονομιάς – Μνημειακού Αποθέματος και η δημιουργία Ενιαίου Δικτύου Υψηλής Πολιτιστικής Αξίας. Σε αυτό θα ενταχθούν όλα τα υπάρχοντα μουσεία, αρχαιολογικοί χώροι και μνημεία αλλά και πολιτιστικές - περιπατητικές διαδρομές. Το πρόβλημα είναι ότι οι περισσότεροι αρχαιολογικοί χώροι κυρίως, έχουν καταντήσει νεκρά μνημεία με μικρή δυνατότητα υπεραξίας για τον Δήμο και τους Πολίτες αλλά με μεγάλα προβλήματα λειτουργίας και συντήρησης. Η παρέμβαση μας στοχεύει στα εξής:

    • Ανάδειξη του Πολιτιστικού Αποτυπώματος
    • Αισθητική Αναβάθμιση
    • Βιωματική Συμμετοχή
    • Πολιτιστική & Εμπορική Δράση

Η ανανέωση της εικόνας της χώρας ως προς την Πολιτιστική της διάσταση μπορεί ακόμη και σήμερα να της προσδώσει ισχυρά πλεονεκτήματα. Αυτό θα επιδιωχθεί με τις ακόλουθες ενέργειες.

α. Ενσωμάτωση των Πολιτιστικών Δρώμενων στης παρεχόμενες υπηρεσίες της Κάρτας του Επισκέπτη(Παρίσι, Βρυξέλλες)

β. Δημιουργία των θεαμάτων στους ανοικτούς χώρους με προγράμματα όπως το Ήχος και Φως (βλέπε Ακρόπολη και Χονγκ Κονγκ, Symphony of Lights).

γ. Αισθητική αναβάθμιση και ανάδειξη των μνημειακών χώρων με κατάλληλο ηλεκτροφωτισμό(πχ Κάστρο Μήθυμνας).

δ. Λειτουργία βιωματικών- εκπαιδευτικών ενεργειών με συμμετοχή μαθητών, σπουδαστών επισκεπτών αλλά και φορέων εξωτερικού(συλλόγων, ΜΚΟ κα)

ε. Λειτουργία μόνιμων και περιοδικών εκθέσεων, επιστημονικών συναντήσεων (βλέπε Μουσείο Λαλαούνη)

στ. Δημιουργία καινοτομικών «προϊόντων» όπως οι «Διεθνείς Δρόμοι της Ελιάς» και ενέργειες που θα αφορούν την πολιτική υιοθέτησης ζωικού και φυτικού κεφαλαίου (βλέπε Ισραήλ)

ζ. Η καλύτερη ενημέρωση και ένταξη των Περιπατητικών διαδρομών στο κύριο τουριστικό Προϊόν, με την εκπαίδευση στελεχών αλλά και ενίσχυση επιχειρήσεων που θα προσφέρουν τέτοια τουριστικά πακέτα.

Πολλές από τις παραπάνω ενέργειες εμπίπτουν στις Δράσεις χρηματοδότησης τόσο του ΕΣΠΑ αλλά κυρίως του Leader

Γ6. Θεματικά Πάρκα

Τα Θεματικά Πάρκα αποτελούν πόλο έλξης σε πολλές περιοχές του κόσμου, με μεγάλη προσέλευση τουριστών(βλέπε Disneyland, Κιβωτός του Νώε κλπ). Η θεματολογία των δικών μας Θεματικών Πάρκων καλό είναι να αντλείτε από την δική μας Πολιτιστική Παράδοση(Ελληνική Μυθολογία, Οδύσσεια) Ως προτεινόμενοι χώροι θα μπορούσαν να είναι τα εγκαταλελειμμένα στρατόπεδα της Πέτρας και του Πολιχνίτου .



Δ. Μεγάλα Έργα
Δ1. Νέο Αεροδρόμιο
Η λειτουργία περιφερειακών αεροδρομίων ξεκίνησε ουσιαστικά πριν από την έναρξη του μαζικού τουρισμού στην Ελλάδα την δεκαετία του 1960 και αποτέλεσε συνέχεια δομών της μεταπολεμικής περιόδου και υποδομής που άφησε ο κατοχικός στρατός της Γερμανίας. Έτσι σήμερα τα περιφερειακά αεροδρόμια της Μυτιλήνης, της Χίου και μπορούν να καλύψουν ανάγκες μόνο μετακινήσεων εσωτερικού. Σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσαν -παρ όλες τις επεμβάσεις που έγιναν για πολλά χρόνια, ακόμα και κόψιμο του βουνού- να αποτελέσουν σύγχρονο διεθνές αεροδρόμιο. Στο παρελθόν πολλοί συμπολίτες μας αναφέρθηκαν στην λειτουργία νέου αεροδρομίου. Μεταξύ αυτών οι μακαρίτες Λευτέρης Κιοσκλής (βουλευτής) και Ιωάννης Παλαιολόγος(Πρόεδρος της τότε κοινότητας Καλλονής) την δεκαετία του 80 αλλά και πιό πρόσφατα ο Φραγκλίνος Παπαδέλλης, ο Τάκης Ιορδάνου, ο αντισμήναρχος Κωστής Στεφάνου.
Η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν εκθέσεις που συνηγορούν ως την αρτιότερη περιοχή η οποία καλύπτει τις προβλεπόμενες από την νομοθεσία προϋποθέσεις και είναι οι περιοχές των Μέσων και Κλοπέδης. Σύμφωνα με έκθεση της ΥΠΑ το 1995 «συνέστησε επιτροπή που επισκέφθηκε το νησί και πρότεινε ως κατάλληλες περιοχές χωροθέτησης νέου αεροδρομίου Λέσβου, πρώτη το Σκαμνιούδι στο Λισβόρι, δεύτερη το οροπέδιο πάνω από τη Nάπη και τρίτη την περιοχή των Mέσων της Aγίας Παρασκευής». Επίσης υπάρχει έκθεση του 1975 με αντίστοιχο περιεχόμενο στα αρχεία της τότε κοινότητας Καλλονής. Μάλιστα στην έκθεση αυτή είχαν αναφερθεί και πλεονεκτήματα που αφορούσαν τον περιορισμένο αριθμό απαλλοτριώσεων και την γεωλογική ετοιμότητα.
Επειδή είναι αδύνατον να κάνουμε κάποτε την τουριστική μας υπέρβαση χωρίς Διεθνές Αεροδρόμιο νομίζω ότι αυτό προέχει σήμερα έναντι οποιοδήποτε άλλου έργου και πρέπει να ενταχθεί στο νέο νόμο FAST-Track ως μορφή ΣΔΙΤ. Το πλεονέκτημα που υπάρχει είναι ότι υπάρχουν σήμερα διεθνείς εταιρίες οι οποίες επιζητούν Hub(υποσταθμούς) για τις διηπειρωτικές τους πτήσεις και έχουν την τεχνογνωσία λειτουργίας και διαχείρισης αεροδρομίων και το ενδιαφέρον να καλύψουν νέες αγορές. Ενδεικτικά η Ryanair που θέλει να αναπτυχθεί στην Ασία, οι AirArabia(HAE), Air Asian(Μαλαισία) και η Quatar Airways(Κατάρ) που θέλουν να αναπτυχθούν στην Ευρώπη. Παραχωρώντας την χρήση του αεροδρομίου για κάποια χρόνια εξασφαλίζουμε και απευθείας σύνδεση με αυτές τις πλούσιες αγορές αλλά και κινητικότητα στο νησί μας για όλο τον χρόνο. Ενώ θα αναπτυχθούν και επίγειες υποδομές εφοδιαστικής, αναγκαίες για την αύξηση της εξωστρέφειας που επιζητείτε.



Δ2. Λιμένες – Μαρίνες
α. Μαρίνες
Όπως έχουμε αναφέρει δεν επιθυμούμε ο Δήμος να είναι Επιχειρηματίας αλλά αρωγός της καλής επιχειρηματικής προσπάθειας. Επομένως κάθε μεγάλη επένδυση που θα γίνει στο νησί και η οποία δεν αντιτίθεται στις αρχές μας για Ανοικτή Κοινωνία και Κοινωνική Αυτονομία και είναι σύννομη είναι αρχικά καλοδεχούμενη. Με παλινωδίες της ΕΤΑ και της απερχόμενης Δημοτικής αρχής η Μαρίνα Μυτιλήνης και η ουσιαστική λειτουργία της έχουν μπει στις καλένδες στερώντας ικανό εισόδημα από την κοινωνία μας ειδικά σε πολύ δύσκολους “μνημονιακούς καιρούς”.
Προσωπικά διατηρώ πολλές επιφυλάξεις για την ειλικρίνεια της λεγόμενης Ελληνοτουρκικής Φιλίας, όπως και τα περισσότερα στελέχη της ΕΠΟΜΕΝΗΣ ΜΕΡΑΣ αλλά και άλλων, όμως είμαι θετικός σε ενδιαφέρον επιχειρηματιών με τεχνογνωσία σε συγκεκριμένα θέματα και με "ανοικτές" προθέσεις, από όλες τις χώρες, σε βαθμό που δεν ενοχλεί την ελεύθερη κυκλοφορία αγαθών και υπηρεσιών και δεν δημιουργεί εστίες εθνικών αντιπαραθέσεων ή αναίρεση εθνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων.

Η περίπτωση του Κοτς έχει ενδιαφέρον αν στοχεύει μόνο την Μαρίνα Μυτιλήνης(βλεπε Μαρίνα της Αλικαρνασσού-Μποντρούμ) Φυσικά δεν πρόκειται για τον μοναδικό επιχειρηματία με ενδιαφέρον, αλλά είναι μια καλή περίπτωση. Κατά αντιστοιχία θα πρέπει να εξετάσουμε και άλλες επιλογές και για την Μαρίνα Πλωμαρίου.



β. Λιμάνια
Βασική μας επιδίωξη σε ότι αφορά τα λιμάνια του νησιού μας είναι κατ' αρχήν η μεταφορά του Επιβατικού και του Εμπορικού Λιμανιού της Μυτιλήνης, στην περιοχή του Καρά Τεπέ. Με αυτόν τον τρόπο, αφενός θα ανακουφιστεί κυκλοφοριακά η πόλη της Μυτιλήνης και θα τονωθεί αναπτυξιακά η εγκαταλελειμμένη περιοχή της Επάνω Σκάλας και του Καρά Τεπέ, και αφετέρου θα δημιουργηθεί επιτέλους μια δυναμική και ουσιαστική πύλη εισόδου χωρίς τα υφιστάμενα ημίμετρα. Σε συνδυασμό τώρα με την ένταξη του έργου του λιμανιού του Σιγρίου σε πρόγραμμα χρηματοδότησης και με την ολοκλήρωση της μελέτης για τη δημιουργία λιμανιού στην Πέτρα (ΚΑΒΑΚΙ), και την ανάπλαση, αναβάθμιση και επέκταση του λιμένα της Μήθυμνας, έχουμε μια ισόρροπη κατανομή λιμένων στο νησί και τρεις ουσιαστικές πύλες εισόδου οι οποίες θα αναπτύξουν το νησί ομοιόμορφα και το πιο σημαντικό θα μετατρέψουν τη Λέσβο σε νησί του Σαββατοκύριακου. Αυτή η κίνηση βέβαια πρέπει να συνοδευτεί και με την ίδρυση και λειτουργία άλλων 2 τελωνείων ένα στο Βόρειο τμήμα του νησιού και ένα στο Δυτικό.

Επίσης πρέπει να καταστούν λειτουργικά για χρήσεις αλιευτικές αλλά και ανεφοδιασμού τα λιμάνια της Μυτιλήνης, της Πέτρας του Σιγρίου, της Σκάλας Καλλονής, του Πλωμαρίου, της Σκάλας Πολιχνίτου και της Σκάλας Συκαμινέας.



Δ3. Αρχαίο Θέατρο Μυτιλήνης

Το αρχαίο Θέατρο είναι ίσως το πιο ενδιαφέρον ιστορικό μνημείο της Λέσβου με μεγάλες δυνατότητες δημιουργίας υψηλής εμπορικής υπεραξίας. Δυστυχώς ελάχιστες ενέργειες έχουν γίνει τα τελευταία 50 χρόνια για την ανάδειξη του αλλά κυρίως για την επαναλειτουργία του, ενώ έχουν δαπανηθεί τεράστια ποσά για άλλους χώρους(πχ Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης) μικρότερου πολιτιστικού ενδιαφέροντος και χρηστικότητας. Προτείνουμε τις ακόλουθες ενέργειες:

α. Ένταξη του Αρχαίου θεάτρου στα έργα Fast-Track για ΣΔΙΤ και η άμεση ανακατασκευή του σε σύντομο χρονικό διάστημα. Το ιδιαίτερα υψηλό κόστος εργασιών αποκατάστασης και η λεπτότητα του έργου απαιτούν εξειδικευμένο προσωπικό, αυστηρή επίβλεψη και ικανή τεχνογνωσία για να μην αλλοιωθούν τα αισθητικά αλλά και ακουστικά του χαρακτηριστικά.

β. Συντονισμός ενεργειών με εξειδικευμένους φορείς που απασχολούνται στην Ελλάδα με τα αρχαία Θέατρα όπως η ΜΚΟ “Διάζωμα”.

γ. Πρόγραμμα προσέλκυσης επενδύσεων, χορηγιών και υιοθεσίας(Κουμπαράς) με αντισταθμιστικά οφέλη κατά την λειτουργία του.



δ. Στο στάδιο λειτουργίας του το Αρχαίου Θεάτρου θα πρέπει να ενταχθεί στο διεθνές Καλεντάρι των Πολιτιστικών Δρώμενων, με εκδηλώσεις αντίστοιχες της Επιδαύρου, δηλαδή υψηλής καλλιτεχνικής και πολιτιστικής απόδοσης.
Δ4. Οδικά Δίκτυα
Στόχος μας είναι να εντείνουμε τις προσπάθειες που έχουν γίνει για σειρά οδικών έργων που πολλά από αυτά έχουν αδικαιολόγητα καθυστερήσει για πολλά χρόνια. Πιστεύουμε ότι είναι κάτι περισσότερο από αναγκαία η ολοκλήρωση σε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα των εξής οδικών αξόνων.
Καλλονή-Σίγρι
Αγ. Παρασκευή-Πέτρα
Μόρια-Λάρσος-Καλλονή
Πλωμάρι-Βατερά

Όμως μεγαλύτερης “πολιτιστικής αξίας” έχουν οδικές παραθαλάσσιες διαδρομές οι οποίες αναδεικνύουν τις φυσικές ομορφιές της Λέσβου και την Λεσβιακή ύπαιθρο. Τέτοιες περιπτώσεις είναι οι επαρχιακοί οδοί Εφταλού-Σκάλα Σκαμιάς, Σίγρι-Ερεσσού και Αχλαδερής-Σκάλας Πολιχνίτου. Ενδιαφέρον θα έχει να αντιμετωπίσουμε τις συγκεκριμένες οδικές παρεμβάσεις και ως οδούς ήπιας κυκλοφορίας, οικολογικής & φυσιολατρικής διάθεσης και εναλλακτικών μεταφορικών μέσων(Ποδήλατο κα)
Δ5 Ενεργειακή Πολιτική

Θα ενθαρρύνουμε επενδύσεις προγραμματισμένες για Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Όπως είναι η επένδυση που έχει προγραμματίσει ο επιχειρηματίας Ρόκκας και η Idrola για την δημιουργία Αιολικής Ενέργειας αλλά και την διασύνδεση της με το κεντρικό δίκτυο της ΔΕΗ μέσω Καβάλας και Βόλου και τα νησιά του Βορείου Αιγαίου. Σε αυτές τις ενέργειες πρέπει να συμβάλλουμε φροντίζοντας τυχόν περιβαλλοντικές επιπτώσεις, αλλά διευκολύνοντας το έργο των επιχειρηματιών, οι οποίοι υπόσχονται πολλά οφέλη για την Λεσβιακή Κοινωνία σε διάφορα επίπεδα, πέραν του ιδίου τους οφέλους.
Αντίστοιχο έργο αλλά υβριδικής μορφής(Αιολική + Υδροηλεκτρική Ενέργεια) έχει ενταχθεί στο FAST-TRACK και αφορά την εταιρεία Ελλάκτωρ(Μπόμπολας)

Αγαπητοί Φίλοι,

Ελάτε μαζί να γίνουμε «Οι Συγγραφείς της Ζωής Μας»

Γεώργιος Τιμολέοντος Παλαιολόγος
Επίκουρος Καθηγητής Διοίκησης, Διεθνών & Τουριστικών Επιχειρήσεων,
Πανεπιστήμια Λίβερπουλ(Αγγλία) , Ινστιτούτο Τεχνολογίας(Αμπού Ντάμπι) και Χανκούκ(Νότια Κορέα) και Ερευνητικού Συνεργάτη για τις Οικογενειακές Επιχειρήσεις, Πανεπιστήμιο WHARTON(ΗΠΑ)