Από τον Γεώργιο Τιμ. Παλαιολόγο*
Α. Κοινωνική Αυτονομία μέσω της Ποιότητα Ζωής και Δημόσια Υγείας
Α1. Καθαριότητα – Προστασία του περιβάλλοντος.
Η καθαριότητα είναι η προτεραιότητα μας και από τους βασικούς μας στόχους στην υλοποίηση του πολιτικού πλαισίου προγράμματος. Ο καταμερισμός της εργασίας αφορά τρεις άξονες καθαριότητας ως: Προστασίας του Περιβάλλοντος, Προστασίας της Υγείας του Πολίτη, Προστασίας των Φυσικών Πόρων και της Αισθητικής των Φυσικών Τοπίων.
Εδώ είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι η διαχείριση αποβλήτων και σκουπιδιών με την ολοκλήρωση των Βιολογικών Καθαρισμών και των ΧΥΤΑ είναι η βασική προτεραιότητα στο επίπεδο υποδομών. Καθώς και η οριστική παύση λειτουργίας και η αποκατάσταση των Χώρων Ανεξέλεγκτης Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΧΑΔΑ), η κατασκευή Χώρου Υγειονομικής Ταφής Αδρανών, η εναλλακτική διαχείριση απορριμμάτων, η οργάνωση και η λειτουργία των Φορέων Οργάνωσης Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ), η κατασκευή Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων. Είναι απαράδεκτον το γεγονός ότι κάποιες Δημοτικές Αρχές δεν έχουν καταβάλει την εισφορά τους(που όμως έχουν εισπράξει από τον πολίτη ως δημοτικά τέλη) για την λειτουργία του κεντρικού ΧΥΤΑ Λέσβου. Ενώ πάγιο παραμένει το αίτημα των πολιτών για απομάκρυσή του εργοστασίου της ΔΕΗ από την συγκεκριμένη θέση που λειτουργεί σήμερα, και επιβαρύνει την Υγεία και το Περιβάλλον..
α. Ανακύκλωση.
Η ανακύκλωση και η καλλιέργεια ευρύτερης περιβαλλοντικής συνείδησης αποτελεί κεντρικό άξονα για την προστασία του περιβάλλοντος. Δράσεις Ολοκληρωμένης Ενημέρωσης και Διαχείρισης Αποβλήτων (βλέπε ευρωπαϊκό πρόγραμμα Μηδενικά Απόβλητα της Οικολογικής Εταιρείας Ανακύκλωσης) και επέκταση των συνεργασιών που πρώτη η Επόμενη Μέρα οργάνωσε στην πρωτεύουσα του νησιού όπως η Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία «ΥΔΑΛΙΟΣ ΔΑΜΟΣ» (σύμπραξη του Φυσιολατρικού Όμιλος Μυτιλήνης ΥΔΑΤΙΝΟΣ μαζί με την ΗΛΙΑΧΤΙΔΑ ΑΜΚΕ και τον ΔΗΜΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ) είναι απαραίτητες για την διαρκή περιβαλλοντική βελτίωση.
β. Διαχείριση Αποβλήτων.
Προτείνετε η Μέθοδος Κομποστοποίησης, για όλα τα λύματα βιομηχανικού τύπου συμπεριλαμβανομένων και των στερεών αποβλήτων των βιολογικών(βλέπε Θεσσαλονίκη). Ουσιαστική ενοποίηση όλων των δομικών συστημάτων προς την κατεύθυνση παραγωγής ενέργειας από την τελικώς παραγόμενη βιομάζα, που μετά την διασύνδεση με το υπάρχον κεντρικό ηλεκτρικό δίκτυο της ΔΕΗ θα μπορεί να αποδοθεί ως ωφέλιμη ενέργεια και στον πολίτη. Πρόκειται ουσιαστικά για αυτοχρηματοδοτούμενο έργο.
γ. Καθαριότητα.
Δημιουργία Ειδικής Ομάδας Κρούσης που θα αποτελείτε από δύο τμήματα: Το πρώτο θα επιφορτίζετε την διαχείριση καθαριότητας στις Πόλεις και Χωριά και θα αποτελείτε ως επί το πλείστων από τους μόνιμους υπαλλήλους καθαριότητας των καταργούμενων Δήμων. Προτείνονται 5-6 τέτοιες ομάδες Γεωγραφικά κατανεμημένες στις 5 περιοχές(που πρότεινε το ΙΤΑ για την Λέσβο) και μία στην Πρωτεύουσα του νησιού. Το δεύτερο τμήμα θα αποτελείτε από εθελοντικές και οικολογικές οργανώσεις και θα ενταχθεί σε διεθνή προγράμματα καθαριότητας και προστασίας του περιβάλλοντος και θα δρα ανεξάρτητα από την λειτουργία της Δημοτικής Αρχής αλλά σε συντονισμό με αυτήν. Το έργο που θα επιτελεί είναι η καθαριότητα των ακτών και διάφορων οικισμών και υπαίθριων περιοχών οικολογικού ή τουριστικού ενδιαφέροντος. Στο πρόγραμμα αυτό θα δοθούν κίνητρα σε εθελοντικές οργανώσεις και μαθητές για την συμμετοχή τους(πχ. ECO-Villages), αλλά θα υπάρξουν και αντικίνητρα για αυτούς που θα συνεχίσουν να επιβαρύνουν το περιβάλλον.
Τα μέσα και οι πόροι θα προκύπτουν από την συγκέντρωση και καλύτερη διαχείριση της υπάρχουσας υποδομής των Δήμων, αλλά και από προγράμματα όπως του HELMEPA, Ocean Conservancy, Καθαρή Ελλάδα, World Wildlife Fund, United Nations Environment Programme, σχολικά προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, αλλά και εταιρικά προγράμματα περιβαλλοντικής και κοινωνικής ευθύνης.
Α2. Μονάδες Πρωτοβάθμια Υγείας(Δημοτικά Ιατρεία), Κοινωνικές Δράσεις
α. Δημοτικά Ιατρεία
Παράλληλα με την λειτουργία του ΕΣΥ η οποία θα υποστηριχθεί με κάθε δυνατό τρόπο, αλλά έχοντας υπόψη την πενιχρή οικονομική κατάσταση του δημόσιου Νοσοκομείου, των Κέντρων Υγείας, αλλά και την εκ των πραγμάτων μείωση των πραγματικών εισροών στην υγεία – κυρίως λόγω μνημονίου- ήμαστε υποχρεωμένοι να δημιουργήσουμε Πρότυπα Δημοτικά Ιατρεία. Τα Δημοτικά Ιατρεία θα προσφέρουν δωρεάν πρωτοβάθμια υγειονομική περίθαλψη σε όλους τους πολίτες με οποιονδήποτε ασφαλιστικό φορέα κι αν συνεργάζονται. Επίσης η ίδια μορφή παροχής θα προσφέρετε στους επισκέπτες και παραθεριστές ως ενιαία κάρτα επισκέπτη που θα ενσωματώνει και άλλες δράσεις τουριστικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος έναντι αντιτίμου. Έτσι θα του παρέχεται εκτός από τα τουριστικά οφέλη της επίσκεψης του στην Λέσβο και ιατρική κάλυψη, πρωτοβάθμιου επιπέδου.
- Υπηρεσίες υγείας που δεν απαιτούν εισαγωγή στο Νοσοκομείο
- Την εκτίμηση των αναγκών Υγείας των πολιτών, το σχεδιασμό και την υλοποίηση μέτρων για την πρόληψη των νοσημάτων και την προαγωγή της υγείας.
- Υποδομές για την εξασφάλιση και την διαχείριση όλων των ιατρικών πληροφοριών και δεδομένων του πληθυσμού.
- Οικογενειακό προγραμματισμό
- Προληπτική οδοντιατρική και φροντίδα
- Μετα-νοσοκομειακή φροντίδα και αποκατάσταση
- Παρακολούθηση χρονίων πασχόντων
- Κοινωνική φροντίδα
- Παθολογικό Ιατρείο
- Γυναικολογικό Ιατρείο
- Παιδιατρικό Ιατρείο
- Πνευμονολογικό Ιατρείο
- Καρδιολογικό Ιατρείο
- Οδοντιατρικό Ιατρείο
- Ψυχολογικό & Ψυχιατρικό Ιατρείο
- Νοσηλευτική φροντίδα
Στόχος είναι η δημιουργία 12 δημοτικών ιατρείων(πλην Μυτιλήνης) σε κάθε καταργούμενο Δήμο. Ο Δήμος εκεί θα συστεγάσει και άλλες δραστηριότητες πρόνοιας όπως Κοινωνικά Παντοπωλεία, Δημόσια σίτιση για απόρους και κάποιες ενέργειες των πετυχημένων δράσεων, Βοήθεια στο Σπίτι αλλά και τα ΚΑΠΗ. Κοντά σε αυτές τις μονάδες θα μπορούν να αναπτυχθούν και Μονάδες Φροντίδας Ηλικιωμένων, τύπου ξενώνα οι οποίες θα ενοικιάζουν υπηρεσίες από τα Δημοτικά ιατρεία, και θα εξασφαλίζουν έτσι την ιατρική παροχή, που συνήθως είναι πρόβλημα για τις μονάδες αυτές.
Η παρέμβαση του Δήμου αφορά στο πλαίσιο λειτουργίας, επίβλεψη, τήρησης της νομιμότητας, συντονισμού των δραστηριοτήτων, εξοπλισμό και πληροφορική και τεχνική υποστήριξη και αδειοδότηση στα πρότυπα άλλων χωρών όπως η Αυστραλία και Αγγλία. Οι Γιατροί και το νοσηλευτικό προσωπικό υποστήριξης θα είναι ελεύθεροι επαγγελματίες Έλληνες ή όπου υπάρχουν ελλείψεις ή και ενδιαφέρον και αλλοδαποί(με αναγκαία άδεια άσκησης επαγγέλματος). Προτεραιότητα φυσικά θα έχουν οι ήδη εγκαταστημένοι επαγγελματίες ιατροί και παραϊατρικό προσωπικό, οι οποίοι ενδεχομένως θα ήθελαν να στελεχώσουν τα δημοτικά ιατρεία αλλά και εθελοντές ιατροί(Γιατροί χωρίς σύνορα, Γιατροί του Κόσμου, βλέπε Δημοτικά ιατρεία Καλλιθέας και Καβάλας)
Οι χώροι αυτοί μπορεί να υπάρχουν διαθέσιμοι-οπότε θα είναι και γρηγορότερη η έναρξη λειτουργίας του αντίστοιχου Δημοτικού Ιατρείου, ή να αναζητηθούν στην Εκκλησιαστική Αρχή ή τέλος να κατασκευασθούν με αντιπαροχή σε δημοτικά οικόπεδα ή από πρόσκληση γενικού ενδιαφέροντος από ιδιώτες. Ο Δήμος θα φροντίσει βέβαια να υπογραφούν συμβάσεις με όλα τα ασφαλιστικά ταμεία, τις ιδιωτικές ασφάλειες υγείας αλλά και τις τράπεζες που πρόσφατα δραστηριοποιούνται σε θέματα υγείας κυρίως διαγνωστικά όπως η ATE η Eurobank, η MARFIN και εξειδικευμένοι φορείς Υγείας όπως οι Euromedica, Υγεία και Όμιλος Αποστολόπουλου. Επομένως ουσιαστικά πρόκειται για δωρεάν πρωτοβάθμια υγεία για τους περισσότερους δημότες, ενώ ειδική μέριμνα και πρόσβαση θα προβλέπετε για τους άπορους και ανασφάλιστους. Έτσι η Πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας θα παρέχεται προς όλους τους πολίτες όσο το δυνατόν πλησιέστερα στο χώρο τον οποίο αυτοί ζουν και εργάζονται.
Βασικές λειτουργίες των δημοτικών ιατρείων, όπως η σίτιση, η τροφοδοσία, η φύλαξη και η καθαριότητα των κτιριακών εγκαταστάσεων, οι υπηρεσίες λογιστικής και πληροφορικής και η διαχείριση των νοσοκομειακών αποβλήτων θα συντονιστούν σε συνεργασία με ιδιώτες ενδιαφερόμενους. Ενώ έσοδα στον Δήμο μπορούν να προκύπτουν από τα ενοίκια και την διαχείριση κυλικείων, σίγουρα όχι με εμπορικούς αλλά φιλολαϊκούς όρους. Ενώ θα επιδιωχθεί και η ένταξη στο υπάρχον πρόγραμμα “Υγεία”, που σύμφωνα με τον Καλλικράτη εμπίπτουν στις νέες αρμοδιότητες του Δήμου.
β. Κοινωνικό Παντοπωλείο – Κέντρο Εστίασης Απόρων.
Επίσης με την υποστήριξη ιδιωτών συνήθως μεγάλων Supermarket αλλά και άλλων χορηγών θα επιδιωχθεί η λειτουργία 1-2 Κοινωνικών παντοπωλείων και 3-4 χώρων σίτισης απόρων όπως συμβαίνει σε άλλους Δήμους(βλέπε Δήμος Αθηναίων). Η πολιτική αυτή μπορεί να λειτουργήσει και αντισταθμιστικά.. Το Κοινωνικό Παντοπωλείο θα παρέχει δωρεάν ή κάτω του κόστους είδη παντοπωλείου, απορρυπαντικά, κατεψυγμένα προϊόντα, ρούχα, είδη οικιακού εξοπλισμού, παιχνίδια κ.λπ. σε οικογένειες που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ποιότητα των προϊόντων στα οποία τίθενται εξαιρετικά αυστηρές προδιαγραφές ώστε να εξασφαλίζονται όλες οι συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας.
Οι οικογένειες που «υιοθετεί» το Κοινωνικό Παντοπωλείο θα επιλέγονται από τις κοινωνικές υπηρεσίες του Δήμου Λέσβου βάσει συγκεκριμένων κοινωνικών κριτηρίων.
Οι οικογένειες που «υιοθετεί» το Κοινωνικό Παντοπωλείο θα επιλέγονται από τις κοινωνικές υπηρεσίες του Δήμου Λέσβου βάσει συγκεκριμένων κοινωνικών κριτηρίων.
Α3. Υδάτινοι Πόροι
Ο ρόλος της ΔΕΥΑ(Λ) εκτός από το να δημιουργεί δίκτυα αποχέτευσης και ύδρευσης είναι να εκμεταλλεύεται συνολικά τους υδάτινους πόρους προς όλες τις ανάγκες του πληθυσμού και των επισκεπτών. Επομένως εκτός από τον κοινωφελή σκοπό της θα πρέπει να αναπτύξει δράσεις που προσθέτουν αξία στο σύνολο αλλά και επιστρέφουν υπεραξία στην δημοτική αρχή, και μάλιστα χωρίς να επιβαρύνουν τους πολίτες με πρόσθετα τέλη.
α. Δημιουργία Ανοιχτού SPA-Πάρκου για όλους τους πολίτες το οποίο θα συντονίζει ο Δήμος από κοινού με Φυσιολατρικές Οργανώσεις και Συλλόγους. Κατάλληλος χώρος είναι τα θερμά νερά στην παραλιακή οδό Εφταλούς-Σκάλας Σκαμιάς. Το εν λόγω σύστημα θα λειτουργεί 365 μέρες τον χρόνο. Και θα μπορεί να διοχετεύει επισκέπτες στα ξενοδοχεία και επιχειρήσεις της περιοχής. (βλέπε Βουδαπέστη)
β. Δημιουργία σύγχρονων “Resort-Spa” στις περιοχές με υψηλό Ιαματικό απόθεμα(Άργενος-Εφταλού, Πολιχνίτος, Θέρμα, Θερμή). Η ανάπτυξη Ιατρικών, Θεραπευτικών και παραθεριστικών υποδομών δεν μπορεί να είναι μικρομεσαίου τύπου όπως σήμερα. Μόνο υψηλοτάτοτ επιπέδου επενδύσεις μπορούν να είναι βιώσιμες και κερδοφόρες για το συνολικό ισοζύγιο του νησιού.
γ. Η παραγωγή και διάθεση εμφιαλωμένου νερού για ατομική, οικογενειακή χρήση καθώς και χρήση γραφείου-επιχειρήσεων και εμπορία αυτού πρέπει να είναι από τους σκοπούς της ΔΕΥΑ(Λ). Καθώς και παραγωγής και εμφιάλωση αναψυκτικών και χυμών Λέσβου. Αυτό θα βελτιώσει το εμπορικό ισοζύγιο σε προϊόντα που η χρήση τους συνεχώς αυξάνετε, ενώ θα αποτελέσει και σοβαρή πηγή εισοδήματος για τον Δήμο προς όφελος άλλων κοινωφελών δραστηριοτήτων. Το έσοδο θα προέρχεται από τα δικαιώματα παραχώρησης εκμετάλλευσης σε εξειδικευμένες εταιρείες εμφιάλωσης που θα εισπράττουν την υπεραξία.
δ. Ολοκλήρωση όλων των προγραμματισμένων από τους υπό κατάργηση Δήμους έργων για αποχέτευση, ύδρευση και άρδευση που είναι σε εξέλιξη. Εξαίρεση εκείνα στα οποία προκύπτουν “περίεργες” υπερβάσεις και δεν αιτιολογούν επαρκώς την σκοπιμότητα τους. Φυσικά και θα προγραμματιστούν και αντίστοιχα νέα έργα υψηλού κοινωνικού ενδιαφέροντος.
Αγαπητοί Φίλοι,
Ελάτε μαζί να γίνουμε «Οι Συγγραφείς της Ζωής Μας»
Γεώργιος Τιμολέοντος Παλαιολόγος
* Επίκουρος Καθηγητής Διοίκησης, Διεθνών & Τουριστικών Επιχειρήσεων,
Πανεπιστήμια Λίβερπουλ(Αγγλία) , Ινστιτούτο Τεχνολόγίας(Αμπου Ντάμπι) και Χανκουκ(Νότια Κορέα)
Ερευνητικός Συνεργάτης για τις Οικογενειακές Επιχειρήσεις, Πανεπιστήμιο WHARTON(ΗΠΑ)